Het Loofhuttenfeest begint op 15 Tisjri, dit jaar is dat op vrijdagavond 2 oktober, en gaat door tot het Slotfeest, Sjeminie Atseret, gevolgd op de volgende dag door Simchat Tora, Vreugde over de Tora. Het is een mitswa, een bijbelse opdracht, om je in deze tijd in je loofhut op te houden. Het is een herinnering aan het wonen in dit soort bouwsels tijdens de tocht naar het Beloofde Land. Ook in Nederland wordt het loofhuttenfeest gevierd, bijvoorbeeld in een tent op de haven van Urk...
Daar wordt van 2 tot en met 5 oktober gefeest. De messias belijdende jood Alan Friedman uit Berlijn neemt de opening voor zijn rekening. De opbrengst is voor een weeshuis in India.
Zaterdagavond begint het feest om acht uur. Friedman is spreker, er wordt aanbiddingsmuziek gezongen en gedanst.
Overdag (zondag en maandagook)is de tent open en is er gelegenheid om met elkaar in gesprek te komen.
Zondagavond begint de feestavond om acht uur. Dick G. Schutte spreekt dan als voorzitter van Christenen voor Israël en natuurlijk is er ook weer muziek. Aanstaande maandag is de slotavond en verzorgt de koffiebar de muzikale omlijsting. Iedereen is van harte uitgenodigd om het loofhuttenfeest mee te vieren.
Grote Verzoendag
Het gebed is nog voor de verwoesting van de Tempel ontstaan. Voordat de Hogepriester het Heilige der Heiligen binnenging (één keer per jaar, op Jom Kipoer) zong hij een lied over zijn zonden, over de zonden van de overige priesters en over de zonden van heel Israël. Nadat hij in het Heilige der Heiligen voor de zonden van het gehele volk had geofferd stuurde men een geit, de zogeheten zondebok, de woestijn in om daar te sterven. Deze geit stond symbool voor alle zonden van het volk.
G'mar chatima tova (dat je goede papieren mag hebben)

bron: rondzendmail Mieke Mantel
subscribe : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Voor meer informatie: Zie http://www.beth-yeshua.nl/index.php?page=2&id=57